Direktlänk till inlägg 3 november 2009

SILLEN I SKÅNSKAN

Av OlympicFans - 3 november 2009 14:31

En sill med vinnarskalle. Sebatin
En sill med vinnarskalle. Sebatin "Sillen" Avci var nyligen med och förde upp BK Olympic till division 3. Tidigare har han varit med och avancerat med NK Croatia, IFK Malmö, FBK Balkan, Mabi, KSF Prespa Birlik och Hyllie IK. Det kan vara värt att fira med lite snus.  
Foto: Claes Hall

Skånes store vinnare

Skriv ut
Av Ole Törner 2 NOVEMBER 18.15

FOTBOLL. När BK Olympic i år vann kvalserien till division 3 fanns den 37-årige veteranen Sebatin "Sillen" Avci med i laget. Det var tionde gången på de senaste 14 säsongerna han varit med om att avancera i seriesystemet.

Snacka om van vinnare.
- Det var ganska kul att Micke Hansson som är sex månader äldre upplevde sitt allra första avancemang i karriären.
- Fast jag hade hellre varit i hans kläder. Han har ju spelat i Europacupen och allsvenskan och det är riktigt stort att ha de minnena, betonar Sillen.

I hans egen karriär är det största en serieseger i division 2 med IFK Malmö 1996. Det blev också startpunkten på sviten där han vunnit med FBK Balkan 1998, Mabi 2002 och 2003, NK Croatia 2004, Mabi igen 2005, KSF Prespa Birlik 2006 och Hyllie IK 2008. Dessutom har det alltså blivit ett par kvalavancemang och ytterligare några uppflyttningar tiden före 1996.
Allt startade dock i numera nedlagda Sofielunds IF i Augustenborg där han fortfarande bor kvar.
- Trivs man i ett område är det lika bra att stanna.

Att han lämnade Sofielunds IF berodde på att han som 16-åring inte fick chansen i B-laget.
- Jag tyckte att jag i alla fall borde fått prova, så jag skrev på för NK Croatia och där gick jag direkt in i division 2 som 16-åring, minns Sillen Avci.
Ett bra bevis på att han nog borde fått den där chansen med seniorerna.
I samma veva kom den stora möjligheten att få spela i ett lag lite högre upp i seriesystemet.
Tom Prahl-tränade Trelleborgs FF kallade nämligen honom till testträning i ett par månader.
- Jag var ung och nervös och det blev inget. Istället valde man Patrik Larsson från Olympic som då var riktigt bra igång.
Totalt i karriären har Sebatin Avci spelat A-lagsfotboll i sju klubbar, NK Croatia, FBK Balkan, IFK Malmö, KSF Prespa Birlik, Mabi, Hyllie IK och BK Olympic, och avancerat med samtliga. Med Balkan och Croatia har han även åkt ut.

- Men så var jag också lång tid i dem, åtta år i Balkan och fem i Croatia.
- Överhuvudtaget tycker jag att det är viktigt att stanna i en klubb även om det tar emot. Det försöker jag säga till dagens talanger och i år i BK Olympic har vi haft en härlig mix med rutinerade kuggar och unga spelare.
- När man hör att de unga killarna tycker att man hänger med både på och utanför planen och har något att tillföra känns det riktigt bra, säger Sillen.
Michael Hansson, som fyllt 38, har redan gett BK Olympic klartecken att han fortsätter att spela 2010. Sebatin Avci vill avvakta.
- Jag älskar fotboll och lär ha svårt att sluta, men det finns andra sätt att hålla kontakten. I helgen var jag och såg min son Kubilay vinna P98 i Gåsacupen med Husie IF. Jag vill gärna följa honom.
- Dessutom älskar jag att titta på all fotboll, från småklubbsmatcher till lite större. Gärna i samma serie som jag spelar. Jag kan till exempel mycket väl sticka iväg och se Eskilsminne-Gantofta.

Vi som ser mycket av den lokala fotbollen i Malmö stöter ofta på Sebatin Avci på läktarna och längs staketen. Då har han ändå ett arbete som inte är det allra enklaste att kombinera med kvällsmatcher. Han jobbar som teamleader på snustillverkaren Fiedler och Lundgren ute i Fosie och det innebär tvåskift. Varannan vecka klockan 14.00-23.45 och varannan 06.45-14.15
- Därför kan jag bara träna varannan vecka. Då gäller det att ge allt när man verkligen kan, betonar Sillen Avci.

Sillen är för resten ett namn som hängt med ända sedan barndomsåren i Augustenborg.
- Peter Andersson, som senare blev lagledare i Prespa Birlik, gav mig namnet efter en gammal fiskare som de kallade Sillastryparen och sedan har det hängt med. Jag har inga problem med den saken. Med tiden har det blivit så att de flesta vet vem Sillen är, men färre känner till Sebatin, konstaterar han.


Fakta: Sebatin "Sillen" Avci.

Ålder: 37 år.
Familj: Frun Sinem Avci och tvillingarna Kubilay och Sevilay Avci.
Född i: Malmö.
Uppväxt och bosatt på: Augustenborg.
Klubbar i karriären: Sofielunds IF, NK Croatia, FBK Balkan, IFK Malmö, KSF Prespa Birlik, Mabi, Hyllie IK och BK Olympic.
Favoritlag: Liverpool. Eftersom jag är turk är väl dessutom Mabi lite speciellt med tanke på att Turk Anadolu är en av grundklubbarna.
Yrke: Teamleader på snusfabrik.
Snusar du själv? Ja, sedan åttonde klass.
Bästa laget du spelat i? Det var nog NK Croatia i division 2 säsongerna 1988-89.

 
 
Ingen bild

Gummimannen

3 november 2009 19:54

Legend ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av OlympicFans - 29 juni 2015 20:56

    MATCHER MÅL ASSIST
DEL I MÅL % %-MATCH MÅL PER MATCH ASSIST PER MATCH POÄNG POÄNG PER MATCH     Ken Hansson 12 16 3 19 44,2 3,7 1,3 0,3 19 1,6    
Andreas Åker...

Av OlympicFans - 14 juni 2015 12:31

Missade uppenbarligen en utmärkt Olympicinsats, bröllop kom ivägen:) Seger över Hittarp med 5-1 och det är ett mäkta imponerande resultat. Mål av: Andreas Åkerlund 2 Ken Hansson 2 Astrit Seljmani 1   Lite stiltje här på sidan igen! Hin...

Av OlympicFans - 29 maj 2015 11:18

iKVÄLL 29/5 ÄR DET DAGS FÖR DIVISION 3 SÖDRA IGEN.   Hyllie skall ta sig an oss på deras hemmaplan. Matchstart 19:15   Magnus Nilsson har alla spelare tillgängliga utom Samuel Gebru som brutit näsan på träning. Idag kräves det hårt jobb...

Av OlympicFans - 24 maj 2015 07:39

2-2 mot Veberöd är inte godkänt!   Olympic har 2 poänga av sex möjliga de senaste 2 matcherna och det mot motstånd vi skall slå.   Ken brände straff efter en jättefin insats på egen hand av Jetmir längs vänsterkanten. Straffen var inte bra ...

Presentation

BKO Lindängen 2015

Rösta

Vad tror ni Olympics placering blir i serien 2015?
 Plats 1
 Plats 2
 Plats 3
 Plats 4
 Plats 5
 Plats 6
 Plats 7
 Plats 8
 Plats 9
 Plats 10
 Plats 11
 Plats 12

Fråga mig

99 besvarade frågor

Länkar

News

Kategorier

Besöksstatistik

Sök i bloggen

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards