Direktlänk till inlägg 8 november 2009

LITE TJAFS, MIN ÅSIKT OCH PÅ MÅNDAG DRAR DET IGÅNG

Av OlympicFans - 8 november 2009 17:13

Grunden till detta tjafs ligger i att Lilla Torg ville använda Olympicspelare i en träningsmatch mot Balkan i lördags 7/11 alltså 8 dagar innan frimånaden.

Olympic som pga kval inte suttit i förhandling med sina spelare ligger ca 3 veckor efter alla som sluppit kval dvs en hel del timmars förhandling. Olympic ville statuera ett exempel och lät inte sina spelare spela innan 15 november. RÄTT ELLER FEL!

 

Hade Olympic legat kvar i 4:an tycker jag att det hade varit mer legitimt att tillfråga spelare om testträning. Men när Olympic avancerar känns det fräckt, känslolöst och girigt.

Richard och för övrigt också hans far Leif är från grunden Olympicare.


Man gynnar inte direkt arbetet att skapa en ny era i Olympic genom att locka spelare. Det är förvisso inte Nordströms arbete men han har däremot en anknytning till Olympic.

 

Det finns massor av spelare runt om i Malmö med omnejd att scouta. Att spela i division 2 är såklart lockande och intressant för de flesta i småklubbsmalmö. Men när en klubb avancerar och dessutom genom kval, är tiden knapp att hinna prata med alla spelare innan självaste Silly Season. När då en klubb vill testa spelare mer än en vecka tidigare då förstår vem som helst att tiden är just knapp.

 

Jag vet att Olympic inte vill stå i vägen för spelare och dess utveckling. Och vill man inte spela för Olympic så skall man inte hindras.

 

Jag tycker däremot att det är tråkigt att Richard Nordström inte glädjs åt Olympics avancemang och ger fan i dess trupp (iaf innan 15 november) utan att han istället gör det svårare för klubben genom att försöka få över spelare till LT.

 

Skitsamma nu! Vill LT ha spelare från BkO så varsågoda. Jag tycker högst personligen att det är ett svek mot sin moderklubb, men livet går vidare. Har man inget hjärta finns det ingen själ i det man gör.

 

Men detta är ingen större batalj. Låt oss glöma det som hänt för det är inte hela världen. Jag har fått ur mig min åsikt nu får ni gärna lämna eran i kommentarfältet.


Jag vill tillägga att jag förövrigt inte har något emot Richard Nordström.

Det arbete han gjort och gör i LT är högst beundransvärt.

Jag hyser stor respekt för Richard som tränare, ledare och person

Det var enbart denna sakfråga som väckte mitt missnöje.


Jag tror och hoppas att BkO och Lilla Torg kommer ha ett gott öga till varann framöver.




 

På måndag drar träningen igång igen och jag lär vara på plats. Det är dock inte öppet för testspelare förrän nästa måndag den 16/11. Jag skall även då hålla mig på plats för att se om där kan finnas något intressant. Jag är försatt med munkavle och det hålls en hel del hemligt. Ingen fara för mig, jag vill såklart att det ska vara en blommande frimånad för Olympic och det som behöver sekretess skall såklart hållas mellan så få munnar som möjligt.

 

Fotbollsutskottet jobbar på bred front och har fullt upp med möten. Om jag inte minns fel erinrar jag mig att det var en bit över 200 möten innan allt är klart.

J-tränare och Målvaktstränare skall göras klart.

Ungdomarna är ett hett villebråd som också behöver säkras på framtiden.


 
 
Ingen bild

Kopierat från RN "Blogg"

8 november 2009 20:00

rickardnordstromAlla inlägg under november 2009
Pengahoror och föreningar som förstör fotbollens utveckling.....
Dela - Kommentera av rickardnordstrom idag kl 15:36
Serierna är slut, ryktenas period är här, med andra ord är ”Silly Season” i full gång.

Klubbarnas jakt på duktiga spelare är i gång, och lycksökande spelare ute och provtränar i diverse klubbar.

Jag vill påstå att det i dagsläget finns några föreningar som just nu förstör fotbollens utveckling i Malmö. Med sitt respektlösa sätt att hantera pengar har de ingen vetskap om att det skadar övriga föreningar i Malmö. Att erbjuda spelare skyhöga månadslöner för att locka spelarna till sig och sen i vissa fall ändå inte kunna betala ut dem när halva säsongen gått är rent ut sagt ett pinsamt agerande. När en spelare blir erbjuden stora summor pengar innebär det också att de tror att de kan få samma summor i andra föreningar. Det medför att priserna trissas upp och spelarmarknaden delas upp i två läger. Ett läger med spelare som anser att det sportsliga, samt den egna utvecklingen är viktigare än det andra lägret som jag kallar pengahoror. Spelare som har ett helt annat tankesätt på vad som är viktigast.


Jag vill dock poängtera att detta gäller främst spelare som är under ca 27 år. De har ju fortfarande möjlighet att ta steget uppåt i seriesystemet och bli en etablerad fotbollsspelare.

Men jag måste ändå försvara spelarna i vissa lägen ….det är inte alltid deras fel att en del klubbar prostituerar sig för att få spelare.

Men detta ger helt fel signaler till övriga fotbollsmalmö och den negativa bild som skapas av de föreningarna är inte bra i längden. Förr eller senare kommer pengapungen vara tom, de sponsorer som så villigt kastat in pengar säger kanske en dag stopp och då står man där. Då har man målat upp en bild av en förening att vara på ett sätt sen kan man inte stå för det. Då finns det ingen möjlighet att behålla de spelare som varit vana vid lön utan måste helt plötsligt ”rätta matsäck efter mun”.


Kan ta två konkreta exempel på hur illa det kan gå den dag man måste bestämma sig för att sluta dela ut feta löner. Asmundtorp och Vellinge är bevis på hur det kan gå den dag man bestämmer sig för att hålla igen, de har rasat i seriesystemet. Detta pga av att alla spelare som hade betalt fick besked att nu är det slut med det, vi har helt enkelt inte råd. Både Asmundtorp och Vellinge har tagit ett mycket modigt och imponerande beslut som dock kostat dem lite sportsligt. Men i längden är det nog de som är vinnare. Jag anser att den filosofi de bedriver sin förening genom idag är helt rätt.


Men man ska inte behöva hamna där överhuvudtaget. Man måste kunna bygga upp en förening och få ett A-lag att avancera i seriesystemet på grund av andra förutsättningar. Man måste lära sig att locka spelare på annat sätt än pengar, man kan locka med en bra fotbollsutbildning och ge individen de verktyg som behövs för att komma framåt i karriären. Man kan locka med bra träningsmöjligheter, lagkänsla och vinnarmentalitet, samt även locka spelare med att ha kompetensrik tränare som vågar satsa på nya idéer och ge unga spelare chansen tidigt.


Vill ge er två föreningar som lyckats med det och det är Kvarnby IK och Lilla Torg FF.

Kan säga att Kvarnby lockar med en fantastisk lagkänsla och sammanhållning, samt en synnerligen givande utbildning av en mycket kompetent tränare. Lilla Torg FF lockar t ex just nu med bra träningsmöjligheter dvs träning på konstgräs, en vinterserie under januari – mars. Dessutom gör vi vårt bästa för att spelarna ska få ett bättre socialt liv, där man försöker hjälpa till med jobb, utbildning etc..

Sen hoppas jag att min kompetens, personlighet och seriositet som tränare lockar spelare. Även att mitt engagemang och förmågan att våga satsa på nya och intressant idéer, samt ha kvalitativa träningar som utvecklar spelaren mot de mål som sätts upp.


Jag hoppas att spelarna är tillräckligt smarta för att välja rätt fack, dvs de fack jag förklarade tidigare. Sen hoppas jag de föreningar som känner sig träffade tar sig en rejäl funderare och diskuterar om det verkligen är värt att förstöra spelarmarknaden på ett så respektlöst sätt. Ska vi få fler lag i Allsvenskan måste vi kanske tänka om. Utbildningen av spelare måste bli bättre och färre pengar inblandade.

Jag skulle vilja se någon form av ”lönetak” som begränsar alla föreningar, men det är väl helt omöjligt. Det skulle ändå en del klubbar kringgå med svarta löner. Skattemyndigheten borde kanske jobba mer frenetiskt för att jaga alla skattefuskande föreningar? Men ett sk ”lönetak” hade kanske i sin tur tvingat föreningarna att t ex satsa på att ha utbildade tränare i samtliga lag, bättre träningsupplägg och andra lockelser som tilltalar spelaren. De lockelserna kan vara att man hjälper till med jobb, bostad eller annat som är viktigt för att ha ett normalt liv utanför plan. Det innebär i längden att spelaren väljer det lag som ger honom bäst utvecklingsmöjligheter och störst chans att avancera uppåt i seriesystemet. Då blir den klubben vinnare i längden, svensk fotboll utvecklas och Malmö får kanske fler lag på elitnivå.


Jag vet att inte alla håller med mig och jag är helt övertygad att många genom alla år som Lilla Torg funnits trott att det flödat massvis med pengar.

Den myten tar jag död på nu.

Välkommen till verkligheten, om vi inte tar tag i detta nu kommer det spåra ur och då kommer svensk fotboll stå stilla i många år…..


/RN

 
Ingen bild

Mattias H

8 november 2009 20:43

Jag tror inte att Richard har Olympic i åtanke här!

Men en bra analys. Spelare väljer klubbar som satsar Sen är det klart att man inte skall döda marknaden med en massa pengar!
En viss ersättning tycker dock jag är befogat. Skall folk träna 3 dagar i veckan plus minst en match i veckan utan någon som helst ersättning känns inte speciellt rimligt. Många spelare och ledare har familj.

tex Jobba 8-17, träna kl 18-20 när man väl kommer hem då sover ens barn.
Att göra såhär 3 dagar i veckan plus en lördag utan någon ekonomisk kompensation så att man tex kan gå ner i arbetstid känns befängt.

 
RN

RN

9 november 2009 09:45

Hej Mattias!
Hoppas allt är bra.

Angående din text på OlympicFans.
Först vill jag berömma dig för ett fantastiskt jobb och en fin sida.

Jag gläds väldigt mycket att ni har tagit klivet upp i 3:an. Vi behöver fler lag i de högre divisionerna. Dessutom är jag grön i själen. Men bara för att jag har Olympic som moderklubb kan jag väl inte strunta i duktiga spelare bara för att de tillhör Olympic.

Jag gillar inte när du skriver att jag ska ge fan i er trupp, att jag inte har hjärta och att det är ett svek mot Olympic.

Ni tycker inte att vi ska kontakta eller försöka värva spelare från Olympic och definitivt inte innan den 15 november.
Då undrar jag varför Ola Larsson ringt till 5 av mina spelare INNAN den 15 november? Alltså i två veckors tid har han jagat följande spelare:
Robin Armandt, Mattias Hansson, Anders Holmberg, Viktor Borggren och Irfan Mujevic.
Dessutom har han försökt värva vår sportchef Peter till er och detta så sent som i fredagskväll….

Ska jag inte kunna vara intresserade av era duktiga spelare, men ni kan respektlöst ringa mina spelare utan problem och dessutom innan den 15 november? Ett datum som ni tycker är väldigt viktigt.
Var ligger logiken?

Men som jag har sagt till Ola så vill jag avsluta denna diskussion och önska BK Olympic lycka till.

Ha det bra.
Mvh
RN

http://rickardnordstrom.bloggagratis.se

 
Ingen bild

$$$

9 november 2009 16:41

Bra skrivet RN!

Hur ska du kontra den MH.

Saken är ju bara den att som jag sade när allt kommer fram är inte Olympic bättre än andra MH ! Så försök inte försvara Olympic mer nu, det blir bara löjligt att höra Olympic är varken bättre eller sämre än andra föreningar. Samt som står längre upp som med spelar en roll vissa spelare är pengahoror en del lever verkligen upp till det, men sålänge föreningar väljer att betala så är de ju bra Torskar eller dåliga? Risken är att de unga som vill fram får stå till sidan för dessa pengahoror.....Nej det var bättre förr , då fanns klubbkänsla idag är det helt borta $$$$

 
Ingen bild

Sportchefen i BKO.

9 november 2009 16:46

Måste bara säga att det var alla utom Armandt vi var intresserade av, MEN vi fick tillåtelse och prata med dom. Det fick ni oxå med våra spelare. Träna tyckte vi var ok MEN inte spela match innan den 15 november. Vi håller oss till spelreglerna och börjar vår provträning den 16 nov. TÄNK om du rickard hade förstått det så mycket enklare allt hade varit. Disskusion avslutad.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av OlympicFans - 29 juni 2015 20:56

    MATCHER MÅL ASSIST
DEL I MÅL % %-MATCH MÅL PER MATCH ASSIST PER MATCH POÄNG POÄNG PER MATCH     Ken Hansson 12 16 3 19 44,2 3,7 1,3 0,3 19 1,6    
Andreas Åker...

Av OlympicFans - 14 juni 2015 12:31

Missade uppenbarligen en utmärkt Olympicinsats, bröllop kom ivägen:) Seger över Hittarp med 5-1 och det är ett mäkta imponerande resultat. Mål av: Andreas Åkerlund 2 Ken Hansson 2 Astrit Seljmani 1   Lite stiltje här på sidan igen! Hin...

Av OlympicFans - 29 maj 2015 11:18

iKVÄLL 29/5 ÄR DET DAGS FÖR DIVISION 3 SÖDRA IGEN.   Hyllie skall ta sig an oss på deras hemmaplan. Matchstart 19:15   Magnus Nilsson har alla spelare tillgängliga utom Samuel Gebru som brutit näsan på träning. Idag kräves det hårt jobb...

Av OlympicFans - 24 maj 2015 07:39

2-2 mot Veberöd är inte godkänt!   Olympic har 2 poänga av sex möjliga de senaste 2 matcherna och det mot motstånd vi skall slå.   Ken brände straff efter en jättefin insats på egen hand av Jetmir längs vänsterkanten. Straffen var inte bra ...

Presentation

BKO Lindängen 2015

Rösta

Vad tror ni Olympics placering blir i serien 2015?
 Plats 1
 Plats 2
 Plats 3
 Plats 4
 Plats 5
 Plats 6
 Plats 7
 Plats 8
 Plats 9
 Plats 10
 Plats 11
 Plats 12

Fråga mig

99 besvarade frågor

Länkar

News

Kategorier

Besöksstatistik

Sök i bloggen

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards