Alla inlägg under oktober 2009

Av OlympicFans - 4 oktober 2009 18:20

A-laget hade ett mål i dag: Att besegra Häljarp för att få två hemmamatcher i de tre   kvalomgångar, som blir vårt lördagsnöje den närmaste tiden.

Och målet infriades tämligen enkelt.

Visserligen 0-0 efter första halvlek, men sedan satte ”Hulda” in mer A-lagsrutin och saken var klar, 2-0.

En halvtimme Patrik Burda räckte. Vår ”kvaljoker” slog först påpassligt in en Holmberg-retur i 61:a minuten. Och drog själv målvakten fyra minuter senare efter genialisk ”Krille” Legiec-pass. 2-0 och Häljarp hade inte fler krafter kvar.

- Vår första halvlek var direkt dålig. Trodde nog att de som fick chansen att visa upp sig idag skulle jobba hårdare för sin A-lagschans, summerade Peter Hillgren.

- Men i andra var det aldrig något snack. Vi borde satt ett par till…

Ja, Burda var nära igen. Hade två stolpträffar på samma Micke Hansson-hörna bland annat.

Just Hansson fortsätter att övertyga. Vass, rörlig med kanonpass från sin vänsterkant. Och lika duktig när han i andra halvlek fick ersätta skadade ”Sillen” som innermittfältare.

”Sillen” kolliderade med en motståndare fem minuter före paus, fick hjälpas av planen och hade duktigt ont i knäet efter matchen.

- Knä mot knä. Får hoppas vi får ner blödningen på en vecka. Annars känns hela säsongen förstörd. Det är ju nu det gäller, sa en bekymrad Sebatin efter matchen.

Han behövs som pådrivare och röst som väcker när det tar emot!

I dag saknades den viljan på flera håll.

De flesta sprang nog och tänkte på kvalet, ville inte dra på sig onödiga skador eller varningar (två gula i dag hade betytt avstängning första kvalronden).

Men nu kan Olympic gå in i årets viktigaste matchsvit. De tre närmaste matcherna sätter plus eller minus för hela säsongen!

Jag tycker ändå vi har en trygg grund. Efter kryssplumparna mot Hyllie och Torekov har vi radat upp fyra raka segrar och 15-4 i mål. Glädjen och förväntningarna finns i det gröna lägret. Vi har dessutom två hemmamatcher i fyralagsserien, där dock bara vinnaren går upp.

- Jag tycker det ser bra ut. Vi har faktiskt bara förlorat en hemma i år, vi har en bred trupp och vi är beredda, försäkrar ”Hulda” Hillgren.

Det är många som fightar om platserna. I dag visade åter Patrik Burda att han är ett prima tillskott som forward. Fem mål på fyra matcher är talande.

Bra var även ”Krille” Legiec, som fick chansen i anfallet. Vår tidigare back fann sig snabbt tillrätta där och briljerade med fina pass och snygga dribblingar. Ett härligt trumfkort att stoppa in för att ändra spelbilden, vilket även gäller för Omid Hushmand, snabb forward, som för ovanlighetens skull blev mållös i dag, men var väldigt nära ett par gånger.

Unge målvakten Oskar Karlsson skall också ha beröm. Han kom snabbt över debutnervositeten och var säkerheten själv med ett par fina utrusningar som extra bonus.

 Vi har rätt att känna optimism. Tar grabbarna sitt ansvar och ger allt i varje match så finns div.III runt hörnet!

Av OlympicFans - 4 oktober 2009 18:16

Peter ”Hulda” Hillgren, Skånes mesta allsvensk, med spel i såväl MFF som TFF och HIF, ur-olympicare som gör sin andra sejour som grön tränare. På fredag smäller det igen. Höstpremiär borta mot serieledande Eskilsminne, en het seriefinal på direkten, och läge för att placera Olympics fotbollsansvarige nummer ett i Heta Stolen igen.

Pressen finns där, ”Hulda” basar för ett lag, som tyngs av favorittryck långt före seriestart, men som bara fick oavgjort hemma sedan Eskilsminne tursamt kvitterat i sista minuten.



1.      Vi har dålig utdelning på hörnor! Vi kan inte alltid behöva lyfta in bollen, vi måste ha någon variant, Kalmar har tex massor olika där de kommer till skott utanför ist!?

De flesta lag jag har haft har gjort mycket mål på hörnor.En anledning som vi diskuterat är om det eventuellt kan ha att göra med att vi tränar och spelar match med olika bollar. Vi ska testa att köra samma boll träning som match.


2.      Om vi spelar Briar/Sillen på mitten har vi 6 defensiva spelare, lite destruktivt? Har ni övervägt en fri mittfältsroll? Vi har ju kreativa spelare som skulle kunna fokusera på det offensiva

Håller inte med riktigt, vi skapar mest av alla lag. Det stora problemet är att vi inte gör mål på våra chanser. Vi måste ta vara på målchanserna bättre


3.      Vi har gjort 27 mål, 21 av dessa har våra anfallare gjort, kan vi kanske kräva lite fler mål av övriga laget?

Ja det kan man kanske begära, tittar vi på de senaste 2 matcherna så är det mittfältare som gjort mål, så det kan va på gång!.


4.      Varför lyfter vi så mycket boll när vi har ett på pappret väldigt bollskickligt lag?

Så lyder vår taktik! Vi börjar matcherna på det här sättet för att pressa tillbaka motståndaren och jobba oss in i matchen. En trygghet helt enkelt.


5.      Alla man pratar med på läktaren menar på att Kristian Legiec borde vara mittfältare. Fram till de senaste träningsmatcherna har jag varit beredd att hålla med. Vad säger du själv?

Han orkar inte. Uppspelsfasen sker allt som oftast från ytterbacken. Jag tycker om att ha bra fotbollsspelare som försvarare. Sist jag var i Olympic hade jag Magnus ”Ekis” Ekberg på den positionen



6.      Intresset för Olympic utanför klubben, nya på gång?

Nä  det räcker med det vi har. Det kommer bra underifrån.

Gazmend Kelmendi blev klar strax innan uppehållet. Davor Hrvacevic från egna ledet kommer upp.


7.      På hemsidan Everysport.com  finns många hånfulla ord att vi inte leder serien, tycker du det är ett misslyckande?

Nu är det inte så lätt att bara gå ut och vinna. Vi ligger tvåa och har för avsickt att ligga etta när serien är slut. Jag tycker dock inte att det är ett misslyckande, men jag är besviken på att vi inte gör mer mål!

Jag brukar va en hösttränare så man får ju hoppas på repris!


8.      Vad väntar du dig av hösten, som startar med seriefinal nu på fredag 7/8?

Att de som går och ser Olympic ska få se en trevlig och fin fotboll. Denna matchen är viktig mentalt och skulle vara jäkligt skön att vinna


9.      Någon som har lämnat oss nu under uppehållet?

Nicklas Holmberg (tidsbrist)


10.  Du själv nästa år- beroende på familj eller serietillhörighet?

Har inte tänkt så långt, men mitt mål är att vi skall gå upp. Jag har bara 1 år, men jag trivs kanon och vi har en bra sammanhållning. 

Av OlympicFans - 4 oktober 2009 18:12

I morgon kl. 15.00 smäller det. I Västra Karup. Seriepremiär!

Och inför det som tänt ljusa gröna miner och förhoppningar har vi placerat den mest ansvarige, tränaren Peeter ”Hulda” Hillgren, i heta stolen.

 

I raka frågor får ”Hulda” ge ärliga svar för att spegla läget så här fem i tolv:

Ni har en hel del spelare över 30…Svårt motivera dem?

- Nej! De är nästan de mest sugna. De älskar fotboll och ger hundra procent varje träning.

Vad är styrkan resp. svagheten i säsongens trupp?

- Styrkan – en jättebred trupp. Svagheten – många nya skall spelas ihop, det kan kräva lite tid.

Vad tycker du är din styrka som tränare och vad tror du spelarna uppskattar för egenskaper hos dig?

- Jag är duktig på att motivera spelarna och locka fram det go som är det viktigaste i alla matcher. Spelarna tycker nog bäst om min ärlighet och rättvisa.

Vilken musik är populärast i omklädningsrummet? Och vilken musik blir det om du får välja?

- Vi har faktiskt ingen musik just nu. Vår stereo brann upp i den eldsvåda, som drabbade hela klubben (ny byggnad dock klar sommaren 2010). Men vi snackar om att skramla ihop till en ny stereo. Fast jag undrar om jag får lyssna på min favorit – Magnus Uggla…

Topp 3 i serien, och vem åker ut?

- Med reservation för att jag inte läst in alla de nya lagen från Helsingborgsområdet tippar jag: Olympic – Bårslöv – Hittarp i toppen, Råå – Hyllie – Torekov i botten.

Vem vinner Olympics Poängliga?

- Ser vi till träningsmatchandet så vinner Kristian Legiec den. ”Krille” har varit suverän i vår.

Vem blir årets viktigaste spelare?

- Svårt. Vet ju inte vem som platsar, ens… Men SebatinAvci ger hela laget mycket kraft, han får alla övriga att tänka rätt och styr både i matcher och på träning.

Hur känns det att vara de flesta tränares och spelbolagens guldfavorit!

- Roligt! Okay, lite krav också. Men jag ser det som en ny utmaning att vara favorit. Och jag försäkrar att alla mina spelare är tränade för det!

Har du koll på våra ungdommar? Någon som kan få speltid i år?

- Jag har koll. Omid Hushmand och Rawand Tahier har gått framåt bäst, men till hösten kan några fler få chansen i A-truppen, som är 27 man i dag.

Har du själv bestämt alla värvningarna?

- Nej, Ola Larsson har lockat hit flest. Men det har skett med mitt samråd. Nyförvärvet skall passa in i vår grupp. Hjärta är viktigare än hjärna…

Hur kartlagda är övriga lag i serien?

- Inte mycket. De övriga har ju inte så fin hemsida som vi. Man har svårt att få reda på t o m när de träningsspelar. Men det ordnar sig nu när serien sätter igång.

Stämningen? Rätt ny trupp, men de nya var visst t o m beredda att själv satsa pengar på vårt träningsläger?

- Ja, varje spelare betalade 2.300 kr var och offrade t o m fridagar från jobbet. Här var det många av de nya, äldre som gick i förgrunden. 21 stycken ställde upp och jag måste säga att det var ett jättelyckat träningsläger rakt igenom.

Till sist, Hulda, många tränare hyllar idag nya taktiska termer. Den nyaste är spelmodell 4-2-3-1. Ingenting för dig?

- Nej, jag har min stil, som jag litar på. Men vi kan ändra under matchens gång om det behövs. Och vi har faktiskt två olika system som vi behärskar.

Låter tryggt och har ju sett bra ut. Lycka till, i år är det vår tur!

Av OlympicFans - 4 oktober 2009 18:12

Han är ny för i år, ändå framröstad som lagkapten av spelarna. Han har tvingats avstå två matcher för lårskada,  är nu fullt återställd, men får börja lördagens hemmamöte med Gantofta på bänken. Pådrivaren och inspiratören Sebatin ”Sillen” Avci är ett färgstarkt grönt nyförvärv som vi gärna placerar i ”Heta Stolen”!

  

”Hulda” Hillgren var den förste vi placerade där. Nu är det ”Sillens” tur att ge ärliga svar på Hemsidans tuffa frågor.


Först, din långa meritlista?

- Oj, det har blivit åtta klubbar. Sofielund, Croatia, Balkan, IFK Malmö, Mabi, Presba, Hyllie och Olympic. Jag var dessutom spelande tränare eller hjälptränare i Croatia, Presba och Hyllie.


Vilken spelare i BK Olympic har imponerat mest på dig?

- Alla har jättebra egenskaper, var och en sina specialiteter. ”Krille”, exempelvis, är en underbar tekniker, Steven en riktig måltjuv. Vi har grabbar som sliter oerhört, ja, vi har en riktigt bra mix.


Vad fick dig att välja Olympic?

- Ekis, Faruk och Ola Larsson, grabbar som jag kände, förhörde sig. Men framför allt Olympics målsättning att vinna serien avgjorde. Serieseger och avancemang är mer lockande än ”klara kontraktet”…


Tre ord om ”Hulda”!

- Ärlig, korrekt, bra tränare som får med hela gänget. Han är mån om alla sina spelare, en värdefull tillgång för Olympic, som jag upplevt som en jättebra förening med många duktiga ledare.


Vem vinner skytteligan i år?

- Steven Gil. Men det kan bli hårt. Vi har ett riktigt klassanfall. Steven försvinner ibland ur matchen, men då är han som farligast. Plötsligt slår han bara till!


Tycker du att föreningen värvat kortsiktigt?

- Har läst och hört den kritiken. Som jag ser det finns två vägar: Antingen satsa på ungt eller hitta den mix vi har idag. I fjor hade Olympic bara ungt, och då var kontraktet i fara. Tycker att Olympic värvat perfekt i år, killar som passar in i laget. Inga som gnäller och inga som tror de är världsstjärnor. Och jag hoppas att vi ”gamla” kan lära ut en del till Olympics unga talanger.


Vad är er svaghet och styrka som lag?

- Styrkan att vi fått en stark mix av många nya tillsammans med fjorårets olympicare. Svagheten är att vi hittills, trots vår rutin, haft för brått och lätt stirrat till det. Vi vill nog för mycket…


Du är framröstad av laget till kapten (med Daniel Karlsson som vice) ditt/ert första år som spelare i Olympic. Hur känns det?

- Verkligen uppskattat. Min styrka är nog att jag försöker driva på hela tiden. Jag älskar fotboll, men inser att laget går före allt annat, absolut före det individuella. Och alla får acceptera bänkplacering ibland. Det måste bara mana till att kämpa vidare för en fast plats i laget.


Vem tror du blir näste olympicare i Allsvenskan?

- Steven! Han är både ung och målfarlig.


Vem tror du vinner ”3 i Topps” poängliga?

- Linus Nilsson. Han har redan visat stabila takter.


Till slut, smeknamnet ”Sillen”, var kommer det ifrån?

- Från barndomen. Det var en kompis som började och sedan har det hängt med. Själv reagerar jag nästen inte för Sebatin numera…




© 2003-2009 BK Olympic fotbollsföreningen i Malmö- www.bkolympic.se

Av OlympicFans - 4 oktober 2009 18:09

Kampen är lika tuff i serietoppen som i Olympics egna poängliga, 3 i Topp.

Efter halva serien har hemsidans jury delat ut mest poäng till vår snabbe och placeringssäkre mittback Adnan Gerzic, som belönats med sammanlagt 10 poäng efter 11 serieomgångar. Vilket är två mer än Daniel Karlsson och Steven Gil.

Så här inför sista omgången före sommarvilan, hemma mot Västra Karup på onsdag, placerar vi Adnan Gerzic i Heta Stolen.

Har 3 i Topp-juryn gjort ett fint jobb hittills?

-Ni började dåligt. Men den senaste tiden har era betyg varit rättvisa.

Vem tro du blir din värste konkurrent om titeln ”årets bäste”?

- ”Krille” Legiec eller Daniel Karlsson, två suveräna försvarare. Men det är många om budet…

Är 3 i Topp en tävling ni spelare snackar om?

- Jo, den diskuterar vi rätt mycket. Oftast på träningarna, men vi ringer också varandra och ger små gliringar efter de senaste betygen. Jo, 3 i Topp är vi väldigt intresserade av.

Berätta om din egen fotbollxskarriär!

- Jag spelade i MBI ett halvår när jag var 10-11, men gick snabbt över till Olympic. Och om man bortser från ett år i fjor hos Kirseberg så har jag varit Olympic trogen. Här trivs jag förbaskat bra. Vi har en utmärkt atmosfär och den bästa gemenskap jag upplevt. Att vi är många som fightas om A-lagsplatserna gör var och en till bättre spelare.

Hur gick det till när du återvända till Olympic efter året hos Kirseberg.

- Sista tiden i Kirseberg fick jag ingen rejäl chans, förmodligen för att jag tog för lång semester, helt enligt överenskommelsen, i fjor sommar. Men jag var ändå rädd för att gå tillbaka till Olympic, rädd för att inte ta en plats i den starka satsningen på nytt. Men då övertalade Steven Gil mig i första hand att komma tillbaka. Och jag hade ju kvar flera andra kompisar. I dag ångrar jag verkligen inte att jag återvände till ”di gröne”!

Årets topplista har hela vår fyrbackslinje bland de åtta främsta. En kommentar!

- Oj, det har jag inte tänkt på. Men ett bra betyg. Från start hade jag aldrig spelat tillsammans med någon i vår fyrbackslinje, och till en början syntes väl viss osäkerhet. Men efterhand har det funkat bra och att spela mittback tillsammans med Linus Nilsson är inte svårt. Egentligen brukar mittbackar vara gamla rutinerade, men Linus och jag har visat att även unga kan springa rätt…

Vad tror du om hösten, är vi mogna för avancemang till div. III?

- Absolut! Vi har ett starkt, brett, manskap med bra tränare och ledare och vi ställer upp till hundra procent på träningarna. Nu får vi en ovanligt lång semester – en hel månad – men ingen är förbjuden att träna själv!

Till slut, lite data om dig själv.

- Fyller 22 år nu den 29:e och firar med att se U21-finalen. Biljetten är redan klar. Min fotbollsbana är lätt: Ett år i Kirseberg och 11 i Olympic.

Det kommer säkert att bli fler i Olympic. Kanske t o m redan i div.III nästa år!

Av OlympicFans - 4 oktober 2009 18:06

Ola Larsson kan väl beskrivas som Olympics badboy med ett otroligt fotbollskunnande och ett väldigt grönt hjärta. 276 A-lagsmatcher med 104 mål finns på Olas meritlista. I dag är han en av fyra i herrarnas strongt arbetande fotbollsutskott och ligger bakom en hel del av årets värvningar.


Ola har med andra ord bidragit till att årets säsong blir en av de mest intressanta på länge och får därför några heta frågor inför den hyperintressanta ”slutspurt”, som inleds i kväll 19.00 på Harlyckan mot Eskilsminne.


Hur många av årets nya är på din meritlista?

- Går inte att plocka ut enskilda. Vi är fyra i Fotbollsutskottet (utöver Ola också Leif Isie, Robert Brodin och Lars Isie  (admi.). Vi jobbade hårt alla. Och så hade vår tränare ”Hulda” Hillgren flera fina kontakter.


Berätta hur ”storsatsningen” - 9 nya i år – var möjlig!

- Det handlar om intensiv jakt på sponsorer. Leif Isie var grym på det. Vi fick nog ihop 15-20 nya sponsorer, alla intresserade av at se rolig fotboll från Olympic.


Vad satte stopp för din egen karriär, som väl kunnat lett en bra bit uppåt?

- Familj och barn. Tiden räckte inte till för träning. Men egentligen har jag aldrig slutat. Jag spelade ju faktiskt i fjor, och tränar fortfarande då och då. Jag kanske dyker upp i höst…34 i år, jag är oldboys först nästa år. Och  då väntar jag på en signal från Olle Thunström…


Varför leder inte Olympic serien?

- Många nya i laget. Det tar tid att spela ihop så många nya. Men jag tror på en bättre höst. Egentligen en nyckelmatch för slutresultatet redan i kväll mot Eskilsminne. Något av vinna-eller-försvinna-match lite tufft uttryckt.


Om vi inte går upp, hur påverkar det din fortsatta satsning?

- Inte ett dugg. Missar vi nu så går vi upp nästa år. Vi fortsätter att arbeta hårt. Vi får fortsätta jaga folk, det handlar om ge och ta även nästa år med div. III som första mål.


…och om vi missar det ”självklara” avancemanget, vad händer då, hur många försvinner?

- Inte många. De flesta har samma längtan till div. III som jag och de flesta vet att vi är mogna nästa år om vi missar avancemang i år. Okay, det blir inte lika många nya nästa år, men vi har redan ett fullt gångbart lag. Och dessutom flera egna talanger, som i vissa fall tyvärr fått stå lite utanför den här säsongen.


Är/Har det varit lätt att få spelare till Olympic?

- Ett litet helsike i början. Vi höll på tre månader och ringde runt. Men när väl de första kända namnen blev klara så lossnade det. Men vi blev till en början påminda om att Olympic inte skapat sus kring sitt namn på flera år!


Det snackas om höga löner för många nya. Kan du avslöja siffrorna en gång för alla, så vi slipper fåniga insändare om 100 000 kr-spelare?

- Löjliga siffror. Vi har ingen 100.000- kronorsspelare. Ingen har 60-70.000 heller, inte ens 50.000 De flesta har standardkontrakt, men några rutinerade spelare har fått extra tack vare sponsorer. Men Olympic har inga pengar så satsningen hade inte varit möjlig om inte sponsorer gått in och stöttat vissa spelare. De exakta siffrorna vet jag inte, det är en sak för styrelsen, men klubben har inte gjort någon svindlande satsning.


Vem vinner Poängligan?

- Svårt. Men dom i topp ligger bra till. Adnan är en överraskning och Daniel Karlsson alltid stabil.


Vem är den bäste tränaren du haft?

- Svårt. Men svaret blir Bosse Mårtensson. Han har jag haft längst, säkert tio år.


Vem blir nästa Olympic-spelare i allsvenskan?

- Har vi någon? Jag har ingen koll på våra U-lag, men hos seniorerna ser jag ingen allsvensk. Adnan Gerzic har snabbheten som bör räcka till Superettan, men det allsvenska steget är för långt för våra spelare i dag. Fast visst hoppas jag att flera höjer sig under hösten!

Av OlympicFans - 4 oktober 2009 11:29

Michael Hansson har en het dröm i år:

- Jag vill vinna en serie för första gången..!

37 år, spel i allsvenska TFF och HIF, ett klassiskt mål på Inter, fortsatt spel i div.II-topplagen Kristianstad och Höllviken – men aldrig någon  serieseger!

- Allsvenskt silver med Helsingborg är det närmaste. Ja, jag vann några serier som pojklagspelare i MFF, men det räknas väl inte, skrattar Michael Hansson.

Men nu tänker han äntligen infria sin dröm.

- Vi har onekligen chansen att vinna serien med Olympic, säger han.

Plats för ett nytt inslag i populära serien Heta Stolen. Den här gången är det Olympics mest namnkunnige som placeras där, Hete Hansson.

Alla dina meriter, lockar verkligen div.IV-spel nu?

- Absolut! Jag har alltid älskat fotbollsspel. Och inte kan man sluta när det går bra. Nej, jag fortsätter till kroppen säger ifrån.

Kroppen sa verkligen ifrån 2002-2003. En svår ledbandsskada i knäet. Inga tankar på att sluta ens då?

- Nej, aldrig. Läkaren sa visserligen att det var dags att tänka på att sluta. Men jag nobbade direkt. Och inte ens när jag åkte på en meniskskada direkt i min come back funderade jag på att sluta med det roligaste jag vet.

- Fast avskedet med HIF var bittert. Efter ett och ett halvt år med skador fick jag bara sju matcher med inhopp. Och sedan sa HIF upp kontraktet. Jag fick aldrig chansen visa att jag dög igen skadefri.

Du spelade efter det för Kristianstad och Höllviken i div.II Gör en intressant jämförelse av var Olympic står i förhållande till Höllviken, exempelvis.

- Tempot är snabbare i div.II Men Olympic av i dag har flera spelare som är bollskickligare än många i Höllviken. Den dagen vi slipat bort ojämnheten så klarar vi oss lätt i div.III

Du tvekade aldrig när Olympic bad om krishjälp i fjor höstas. Men du behövde fundera inför årets spel..?

- Ja, jag behövde ordna upp arbetssituationen först. Min bror och jag drev en skoaffär i Köpenhamn. Men han lovade täcka upp för mig, och då tvekade jag aldrig till fortsatt spel.

- I dag har vi dessutom avyttrat buriken i Köpenhamn, brorsan och jag arbetar i farsans skoaffär på Södergatan i Malmö. Mycket jobb där med, men nu slipper jag alla resor.

Du har mest spelat innermittfältare de senaste åren, men har gjort succé som vänster yttermittfältare i höst. Var trivs du egentligen bäst?

- Får man mycket boll är yttermittfältare underbart.

- Men inga bollar, ja då är yttermittfältare det tråkigaste jobbet i världen.

- I dag har vi flyt och många skickliga spelare. Så jag har fått vara med mycket och trivs verkligen på min kant. Fast jag spelar där tränaren anser jag gör mest nytta för laget.

Tre i Topp…Du är delad trea med Briar, ni skuggar Adnan och Daniel Karlsson. Är juryn fel på det, eller vem tror du vinner!

- Nej, ni är på rätt spår. Adnan har varit helt suverän och vinner säkert klart till slut. Han är ju den bäste mittbacken i div.IV

Dina tre bästa tränare och lagkompisar genom åren?

- Tom Prahl, Sören Cratz och Bosse Mårtensson på tränaresidan.

- Santos i HIF, ”Kryddan” Karlsson i MFF och Hasse Eklund är de spelare som imponerat mest på mig. Men det är många om budet…

Om Olympic går upp var behövs förstärkningar?

- Kan vi behålla nuvarande trupp behövs bara 1-2 spelare för att bredda toppen.

Hur gick det till när du blev olympicare?

- Jag började i MFF, men tröttnade snabbt där. La faktiskt av med fotbollen som 12-13-åring. Min campingkompis Peter Lindsjö spelade för Olympic och övertalade mig att följa med. Så som 14-åring började jag igen. Alltid som vänsterytter. Och det gick bra i Oympic. Innan TFF värvade mig gjorde jag 23-24 mål sista gröna året – som yttermittfältare.

Till sist, Micke, vår styrka och svaghet i Olympic i dag?

- Styrkan är en bra organisation och fantastisk stämning i laget, vilket alltid funnits i Olympic. Men i dag har vi en suverän blandning av gammalt och ungt. Vi har djäkligt roligt tillsammans och bra bredd med bra spelare. ”Hulda” har lyckats  bra sammanfoga många olika viljor.

- Minuset är inställningen ibland. Vi gömmer huvudet i sanden, ingen tar ansvaret och det sker tyvärr oftast i pissmatcher.

- Vi hade kanske behövt snacka mer om den mentala inställningen och småting som att äta rätt, saker som sammanlagt kan betyda seger i stället för oavgjort.

- Jag har lärt mig mycket under mina år i de större sammanhangen, kanske kan jag lära ut något nästa år. 

Av OlympicFans - 4 oktober 2009 11:25

mas Amerise, 22, är nog en av de mest lojala spelarna i Olympic. Han har varit uttagen i A-lagstruppen 16 gånger, men bara fått starta en gång – senast mot Kulladal. Han tog vara på chansen. Som högerback uträttade Tomas en prickfri insats och spelade sig till en ny startplats mot Råå på söndag.

Lojale Tomas är värd sin framgång. Lagkapten och helt ordinarie i fjor, mest inhopp i år. Men Tomas kvirrar inte. Han ger aldrig upp, oavsett om det gäller träning eller spel på planen.

Tomas Amerise är ett intressant namn, som lätt platsar i Heta Stolen!

När och varför valde du Olympic?

- Jag petades från MFF:s pojklag. Jag kände väl till Olympics fina ungdomsverksamhet, så jag ringde själv till Olympic och undrade om de hade plats för mig. Så jag har spelat i Olympic sedan 15-årsåldern.

När nådde du A-laget?

- Jag var 17 och Teddy var tränare. Jag fick debutera som back.

Din favoritplats?

- Högerback eller innermittfältare. Men jag har provat många platser…

Du har gjort 180 A-lagsmatcher, men fått hålla till mycket på bänken. Aldrig tröttnat och funderat på annan klubb?

- Klart jag tröttnat ibland. Men det är först i år och under en halv säsong med Bosse Mårtensson som tränare som jag blivit bänkstartare. Jag har aldrig på riktigt allvar funderat på klubbyte.

Det bästa och sämsta med Olympic?

- Det bästa den gröna trivseln. Hela klubben har något visst, från spelare till ledare. Det är denna trivsel som aldrig fått mig fundera på annan klubb.

- Det sämsta…Nja, barackerna som provisoriska omklädningsrum är ingen höjdare. Och vinterträning på grus giller jag inte heller. En konstgräsplan hade varit kanon.

Går vi upp i år?

- Det avgörs på söndag. Slår vi Råå hemma (14.00) så fixar vi det. Kval är jag inte rädd för. Vi är så bra och rutinerade att vi klarar ett kval.

Och sedan behövs förstärknigar..?

- Nej, inte nödvändigt. Okay, 1-2 man breddar toppen, men jag tror att årets lag klarat sig bra i trean. Vi blir mer samspelta och rutinerade.

3 i Topp, vem vinner den tävlingen?

- De som finns i topp i dag. Hansson eller Adnan har båda gjort en fenomenal säsong. Men hela tävlingen är kul, vi spelare snackar mycket om den.

Vem är den bäste tränare du haft?

- Bosse Mårtensson eller ”Hulda” Hillgren.

Amerise, förresten. Berätta bakgrunden.

- Härstammar visst från Italien och farfars far eller något sådant, men min mor och far kom från Argentina till Sverige 1983 och jag har besökt deras hemland tre gånger. Ett härligt land.

Du själv, skola eller jobb?

- Jag började faktiskt en fritidsledarutbildning i Åkarp i augusti. Har kort erfarenhet men trivs i alla fall utmärkt den här första tiden.

Beskriv dig själv som fotbollsspelare, styrka och svaghet?

- Svaghet är mitt huvudspel. Styrka…ja, jag tycker jag alltid driver på i positiv anda.

Vilken spelare har imponerat mest på dig i år?

- Adnan Gerzic. Kom tillbaka från Kirsebergs avbytarbänk och staplade stormatcher på varandra här i Olympic. Han gör en suverän säsong.

Varför har vi tappat så många poäng mot skitlag i år?

- Den frågan har jag ställt mig själv många gånger. Vet egentligen inte. Underskattning är klart en del av svaret, men säkert inte det hela…

Presentation

BKO Lindängen 2015

Rösta

Vad tror ni Olympics placering blir i serien 2015?
 Plats 1
 Plats 2
 Plats 3
 Plats 4
 Plats 5
 Plats 6
 Plats 7
 Plats 8
 Plats 9
 Plats 10
 Plats 11
 Plats 12

Fråga mig

99 besvarade frågor

Länkar

News

Kategorier

Besöksstatistik

Sök i bloggen

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards